Vandaag ga ik in gesprek met Aafke ten Napel.
Aafke is al 22 jaar verantwoordelijk voor de dagelijkse organisatie bij de Raad voor Rechtsbijstand (RvR); waarvan de laatste jaren in de aanmeldcentra Den Bosch en Budel.
Zodra ik het aanmeldcentrum (AC) in Den Bosch binnenloop zie ik een bordje ‘tolkenwachtruimte’ staan. Een handjevol tolken zitten in de wachtruimte op hun beurt te wachten. Tolken zijn hier dagelijks een onderdeel van het aanmeldproces van asielzoekers.
Aafke haalt me op en we gaan in gesprek in het kantoor van de RvR. Ongehinderd door enige kennis stel ik mijn vragen.
Wat is een aanmeldcentrum?
Aafke: “Asielzoekers melden zich na aankomst in Nederland bij het aanmeldcentrum in Ter Apel (over land) of Schiphol (via lucht). Dan volgt de aanmeldprocedure. Daarna wordt de 8-daagse asielprocedure ingepland. RvR koppelt dan een advocaat aan client. In Nederland zijn er vijf AC’s waar de AA procedure plaats vindt: Den Bosch, Budel, Zevenaar, Schiphol, Ter Apel.”
Wat doet de RvR?
Aafke: “De Raad organiseert en coördineert de rechtsbijstand voor asielzoekers. Inclusief de hulp van een tolk of vertaler. Het is hier een komen en gaan van advocaten, tolken en asielzoekers”. Sinds 2015 heeft de Raad voor de levering van de tolkdiensten een overeenkomst met Global Talk.